Acum citeşti...
Jurnal de timbrofil, Q&A pe teme filatelice

Q&A cu Michael Dodd


Q&A with Michael Dodd

This is an interview with the British stamp collector and dealer Michael Dodd on philatelic themes. The text can be read free of charge, but cannot be taken over or republished in print or digital format than in a written agreement and citing the source.

In order to read the article below in your own language, please use the ‘Google Translate’ widget inserted in my blog. I’d like to share some opinions about this subject with you, so you can use the ‘Thoughts’ section.


Michael Dodd este dealer şi colecţionar de mărci poştale, stabilit momentan în Filipine, membru al The Great Britain Philatelic Society şi al Internet Philatelic Dealers Association Inc. Una dintre ariile sale de interes este reprezentată de aerofilatelie, iar în vasta sa activitate nu uită să acorde atenţie promovării colecţionării mărcilor poştale, în special în rândul celor care abia descoperă această pasiune.

Acesta este interviul cu detalii filatelice generoase, pe care a avut amabilitatea să mi-l acorde pentru cititorii blogului.

***

– Bun venit, Michael, şi mulţumesc că ai îmbrăţişat ideea unui interviu pentru cititorii „Blogului de timbrofil”. În opinia ta, ce face interesantă colecţionarea mărcilor poştale în zilele noastre?

– Aceasta este o întrebare foarte vastă, deoarece răspunsul depinde de cine colecţionează. Fiecare filatelist va avea un motiv diferit pentru a colecţiona şi o altă perspectivă asupra ceea ce-l interesează.

Consider că ceea ce face interesantă colecţionarea mărcilor poştale în general sunt imaginile şi subiectele ilustrate astăzi pe ele. Aş spune că mulţi filatelişti îndrăgesc mărcile poştale pentru aceste motive, precum şi pentru geografia şi istoria arătate de ele, mai ales că atât de multe par a comemora în prezent un eveniment sau o personalitate din urmă cu 50, 100, 150, 200 sau mai mulţi ani.

Există o mulțime de oportunități pentru designeri şi emitenţi pentru a produce mărci poştale.

Într-o notă personală, şi apreciez că aceasta s-ar putea aplica numai unui anumit segment al comunităţii colecţionarilor de filatelie, consider că o arie mai concentrată de interes sau o tematică aşa cum este menţionată în filatelie, reprezintă un domeniu care poate face apel la o mulţime de colecţionari.

Dându-mă pe mine drept exemplu, zona de interes şi de colecţionare este reprezentată de 3 subiecte: Regatul Unit, George V 1911-12 Downey Heads şi toate varietăţile asociate acestei emisiuni filatelice fascinante de doar 2 mărci poştale şi, ca subiecte tematice, aerofilatelia şi plicurile circulate par avion, în special cele legate de primii ani ai aviaţiei şi, în fine, emisiunile GB Machins Security.

 ***

– Când şi de ce ai început să colecţionezi mărci poştale?

– Aceasta sigur mă va îmbătrâni ;), dar am început să colecţionez în urmă cu 42 de ani. Am mers în vacanţă în Scoţia cu părinţii mei şi îmi amintesc că am cumpărat o marcă emisă pentru a aniversa deschiderea celui de-al 4-lea pod rutier. Aveam câteva exemplare colecţionate deja, dar acesta a fost primul pe care reuşisem să mi-l permit cu banii mei de buzunar şi, desigur, era cumpărat de la un oficiu poştal de lângă pod şi avea aplicată ştampila specială pentru a marca acel eveniment.

De asemenea, tatăl meu m-a dus la un magazin filatelic în Edinburgh, aproape de locul unde stăteam şi am mai cumpărat câteva, şi astfel am devenit interesat şi am vrut să colecţionez mai multe. Îmi amintesc că am cumpărat câteva mărci poştale britanice cu George V de la acel magazin şi începând din acea zi aceasta a devenit adevărata mea arie de interes în colecţionare.

 ***

– Ştiu despre proiectul tău „Cddstamps” şi despre magazinul pe care-l administrezi pe Hipstamp. Care este factorul decisiv atunci când cumperi o marcă poştală?

– Factorul decisiv pentru mine este următorul: am nevoie de aceasta pentru colecția mea, pentru a umple un gol, pentru a îmbunătăți colecţia? Dacă da, iar calitatea este acceptabilă pentru mine şi prețul este corect, atunci o voi cumpăra. Interesant că ai menţionat magazinul online „Cddstamps”. Încerc să ofer exact asta clienților mei, posibilitatea de a umple un gol în colecția lor cu calitatea pe care şi-o doresc, la un preț competitiv.

După cum știi, Bidstart s-a închis, acesta fiind transformat acum în noua platformă numită Hipstamp, iar eu sunt acum acolo cu peste 22.000 de listări.

 ***

– Ca dealer, care a fost cea mai mare provocare filatelică întâlnită vreodată?

– Promovarea magazinului online este cea mai mare provocare a mea. Motivul este că, în general vorbind, este foarte scump să plăteşti pentru publicitate. Dacă aș fi plătit deopotrivă ratele pentru magazin şi publicitatea online, m-aş fi putut confrunta cu situaţia de nu face niciun ban. Este o situație de genul catch-22 (n.r. o situaţie paradoxală, în care un individ nu poate scăpa dintr-o situaţie din cauza unor reguli contradictorii).

Dacă nu cumpăr publicitate, colecţionarii nu vor ştii despre magazinul meu online, iar dacă aş cumpăra publicitate, stocul meu s-ar vinde numai pentru a reuşi să plătesc cheltuielile cu publicitatea. Aș dori să pun deoparte câțiva dolari care să mă ajute să compensez costul materialelor pe care le doresc pentru colecția mea și pentru a finanța costurile poștale pentru exemplarele pe care le trimit gratis colecționarilor începători din întreaga lume.

Mai există o altă provocare și aceasta este de a mă asigura că mărcile poştale pe care le vând ajung la clienții mei în stare în care le-am trimis. În urmă cu câțiva ani am trăit într-o zonă mai izolată, cu o cutie poştală parţial expusă la condiţiile atmosferice, iar în perioadele cu ploi puternice corespondenţa se putea uda foarte uşor. De multe ori plicurile s-au udat, iar într-una dintre ocazii mărcile livrate nu au fost ambalate bine.

Am învățat din asta și trimit întotdeauna comenzile mele ambalate și sigilate într-un plic de plastic, astfel încât indiferent unde sunt primite sau ce tip de cutie poştală are clientul meu, eu pot fi destul de sigur că ele vor ajunge în starea în care le-am expediat.

 ***

– Ai început blogul, cddstamps.blogspot.com, în mai 2006. Cum crezi că s-a schimbat blogging-ul filatelic după mai mult de 10 de ani?

– De fapt, am scris pe un blog cu mai mult timp înainte, însă da, cddstamps.blogspot.com a început acum aproximativ 10 ani. Vechea platformă de blogging pe care o foloseam s-a închis, așa că am început cu Blogspot.

Au existat multe schimbări. Prima, după cum era de așteptat, este numărul de bloguri filatelice care există, care vin și pleacă, și care discută despre fiecare aspect al colecţionării mărcilor poştale.

Când am auzit pentru prima dată despre bloguri la finalul anilor 1990, așa cum am scris pe site-ul meu cddstamps.com, am căutat pe internet și nu am putut găsi niciun blog filatelic. Acest lucru ar putea părea greu de crezut, dar este adevărat. Eu cred sincer că am scris pe unul dintre primele bloguri filatelice. Ar trebui să pot găsi undeva printre vechile mele fișiere niște materiale. Într-o zi, când voi avea ceva timp, probabil că voi face asta.

Poate cea mai mare schimbare a fost calitatea materialului care este scris în prezent. Există unii adevăraţi experți care scriu în domeniile lor, iar pentru noii sau mai experimentaţii colecţionari există o vastitate de experiențe și cunoștințe împărtășite de oameni care scriu bloguri filatelice.

 ***

– Ştiu faptul că adevărata ta casă este Australia, dar ai locuit o vreme în Hong Kong, iar acum în Filipine. Cum este viaţa unui colecţionar care trebuie să călătorească des?

– De fapt, adevărata mea casă a fost Londra, Anglia, cu mulţi ani în urmă. M-am mutat în Canada când aveam 20 de ani, apoi în Australia, Seul, Hong Kong și, aşa cum ai spus, acum casa mea este în Filipine. Aceste mutări mi-au oferit un acces incredibil la diferite materiale filatelice de la spectacole filatelice, expoziții internaționale și licitații locale, unde am putut participa personal.

Participarea personal la licitații este ceea ce am făcut în Canada, Australia și Hong Kong, în mod regulat, în timp ce am trăit în acele țări. Astfel am avut şansa de a întâlni alți colecționari, alți dealeri și mai ales personalul caselor de licitații. Și în asemenea întâlniri înveţi întotdeauna ceva despre filatelie.

O altă oportunitate pe care am avut-o este că am reuşit, mai ales în ultimii 10 ani, să particip la expoziții internaționale. Sunt atât de multe de văzut și de învățat de la acestea. Merg la Expoziția din Tapei în luna octombrie (n.r. PhilaTaipei a avut loc în perioada 21-26 octombrie a.c.). Este ceva ce într-adevăr aștept cu nerăbdare.

 ***

– Am găsit într-unul dintre site-urile tale „Colţul copiilor” şi am înţeles că trimiţi mărci poştale copiilor de mai bine de 15 ani! Care este părerea ta despre viitorul colecţionării?

– Interesantă întrebare și cred că dealerii și autoritățile poștale ar trebui să o ia în considerare. De fapt, eu cred că viitorul colecţionării mărcilor poştale este bun dintr-un punct de vedere şi rău dintr-altul.

Bun deoarece există o recunoaștere și acceptare că mărcile poştale pot fi o investiție și, având în vedere că există un grup socio-demografic interesat de ele, capabil de a-şi permite să le cumpere și dornic să facă acest lucru ca o investiție, cred că putem prevedea un viitor luminos pentru anumite zone ale hobby-ului.

De asemenea, desigur, este doar un hobby care interesează o mulțime de oameni, astfel că va continua ca un hobby, sunt sigur de asta.

Cu toate acestea, în general vorbind, colecţionarea de mărci poştale nu va aduce un câștig al investițiilor financiare în viitor. Este nevoie de colecţionare specializată pentru a realiza aceasta și, în general, există foarte puțini conștienţi să promoveze hobby-ul.

Autorităţile poştale din lumea întreagă au cauzat în mare parte această situaţie, prin politica lor neobosită de a emite mai multe mărci poştale și de a convinge colecționarii să le cumpere, astfel încât ei, colecţionarii, posedă fiecare nouă emisiune. Eu însumi am fost în această situație în urmă cu aproximativ 10 ani.

Am prevăzut că doar îmi voi irosi banii dacă voi avea fiecare nouă emisiune într-un album, iar unele dintre ele deveneau din ce în ce mai scumpe.

Prin urmare, este dificil de a avea noi colecționari în hobby din cauza costurilor emisiunilor noi. De fapt, toate aceste noi emisiuni sunt, în opinia mea, un factor de descurajare a noilor colecţionari. Când am început eu, în urmă cu 42 de ani, într-un an existau poate 4 emisiuni cu 20 de valori noi sau mai puţin. Colecţionarii tineri, sau hai să spunem noii colecţionari, nu-şi pot permite între 12 şi 15 emisiuni noi pe an, cu probabil 70-100 de mărci poştale…

De asemenea, este nevoie de dealeri, cluburi filatelice și școli sau alte organizații pentru a ajuta la promovarea colecţionării pentru interesul lor și nu doar pentru un anume câștig financiar.

Un aspect pe care-l văd drept pozitiv este că, atunci când particip la expoziții filatelice internaționale, există de obicei o prezență foarte puternică și vizibilă a activităților și expunerilor concentrate pe atragerea de colecţionari tineri. Există de obicei o participare mare a copiilor însoţiţi de părinți. Interesul trebuie să fie mai mult decât unul de o vizită de 1 zi pe an, este ceva promovabil în continuare şi după expoziție.

Mă tem că acest lucru nu se întâmplă la gradul necesar, după cum am remarcat. Cel puţin nu din informaţiile mele. De exemplu, grupurile filatelice de pe Yahoo sau alte forumuri din urmă cu mai mult de 5 ani nici măcar nu mai există acum, deşi erau foarte populare şi a existat un spirit al comunităţii colecţionarilor foarte activ.

Da, există încă o anumită activitate de gen, dar după cum am văzut, activitatea a scăzut, judecând după rapoartele pe care le-am citit.

Dar nu complet, deoarece ştiu că există un grup pe stamboards.com, care înflorește. Mai mult, acest tip de muncă în folosul comunității colecţionarilor de filatelie ne-a fost adus de către fondatorul  şi administratorii stampboard.com, mai ales pentru a atrage noi şi tineri colecţionari care sper că vor rămâne interesaţi de hobby pe măsură ce cresc.

 ***

– În opinia ta, cum ajută social media la popularizarea filateliei în rândul tinerei generaţii?

– Sincer, nu cred că o face. Așa cum am spus mai sus, grupurile filatelice au fost populare şi active în urmă cu câţiva ani, dar par să fie în scădere de popularitate și în activitate. Microsoft a închis forumul său, care a fost folosit de mai multe grupuri filatelice, iar despre grupurile Yahoo am citit că par a fi din ce în ce mai puţin urmărite.

Twitter are o oarecare activitate, dar în mare măsură ceea ce este postat este mai mult de natură publicitară mai degrabă decât o discuție sau o promovare a hobby-ului. În opinia mea, social media nu este focalizat pe colecţionarii tineri sau pe ideea de a promova hobby-ul.

 ***

– Mulţumesc pentru acest interviu, Michael! Te rog să adresezi câteva cuvinte cititorilor „Blogului de timbrofil”.

– Mesajul meu pentru cititori este: bucurați-vă de colecţie şi de discuţia cu alţii despre colecţionarea mărcilor poştale. Atunci când prietenii și oamenii în general mă întreabă dacă am hobby-uri, le spun de colecţionarea de mărci poştale, iar ei se arată de multe ori surprinşi și, uneori, îi pot simți gândindu-se „cât de plictisitor este!”.

Nu este deloc plictisitor, şi nici nu este un hobby atât de vechi precum ar vrea unii să ne facă să credem. Este un hobby minunat pentru oricine, de toate vârstele, care aduce plăcere, învățare, prieteni și satisfacție tuturor celor care sunt implicați.


© Copyright: Blog de timbrofil. Traducerea acestui interviu din limba engleză îmi aparţine. Textul poate fi consultat gratuit, însă nu poate fi preluat sau republicat în format digital sau tipărit decât în baza unui acord scris şi cu citarea sursei. Vă mulţumesc pentru înţelegere!

Discuție

3 gânduri despre &8222;Q&A cu Michael Dodd&8221;

  1. Another well done interview. Bravo! I remember Michael being one of the early ‘voices’ on philatelic blogging. Good to see him still going.

    I especially liked the fact that Michael brought up the cost of online advertising (from dealer perspective). I do quite a bit of online advertising for work (for different types of business), and know for a fact that for philatelic websites the average CAC (customer acquisition cost) is ~35€. In this time and era when most collectors are are hunting for best deal (instead of becoming loyal customers) and aged (meaning they have got only 10-15 years of active collecting ahead) it means that up to 30-50% of CLTV (Customer lifetime value) can go in just acquisition costs; for a sustainable business the ratio should be more like 5:1. Sorry for jumping out of pure ‘stamp talk’. Just thought I’d share some ‘statistics’ that rarely get talked.

    -k-

    Scris de keijo | 01/11/2016, 09:58
    • Keijo, is always a pleasure to read comments from you! Your oppinion is focused on a pure philatelic issue, and I wish to have such comments so the readers of the interviews can continue to read them with reactions from experts like you. I warn you that the Q&A series will continue! 😉 Catalin

      Scris de Timbrofil | 01/11/2016, 10:41
    • This is a comment from Michael Dodd, sent thru email:

      Hi Keijo, thanks for your comment, and glad you remember me – as I do you and still read you by the way.

      Your points re costs are well made. I couldn’t agree more..  another point I make is the costs actually accumulate and we the advertiser do not always pay enough attention to the increasing cost. I fell for that in a small way with Google Adsense.. I am far more cautious now for how long I leave ads running and at what cost per click. Best wishes  Michael

      Scris de Timbrofil | 02/11/2016, 08:24

Lasă un răspuns

